Hvordan estimere ladetiden til elbilen din?

Innlegget er sponset

Å forstå ladetiden til elbilen din er ikke bare et spørsmål om nysgjerrighet; det er nøkkelen til å harmonisere din daglige rytme med pulsen til din elektriske hest. Borte er dagene da man engstelig så bensinmålerens nål vingle som en danser før den suser inn på en bensinstasjon. I vår digitale tidsalder har tid blitt en valuta like verdifull som elektronene som strømmer inn i kjøretøyet ditt. Å estimere ladetiden til elbilen din forvandler den verdslige handlingen med å “fylle opp” til en sømløs vals som passer elegant inn i livets koreografi.

Hvorfor bør du, den stolte elbileieren eller potensielle kjøperen, tune inn på nyansene til ladetider? For i den spirende epoken med elektriske reiser, er tid brukt på lading tid brukt på strategisering. Hvert øyeblikk bilen din bruker på å gripe etter kraft kan være et nøye kalkulert skritt mot effektivitet og bekvemmelighet. Det handler ikke lenger om avstanden man kan dekke, men mestringen man utnytter de stille elektriske kreftene som venter i nettet. Ladetiden til elbilen din er en kraftig trolldomsbok, og med de rette besvergelsene kan du fremtrylle dager med uhindret reise og eventyr.

Hvor lang tid tar det å lade et elektrisk kjøretøy?

Ladetiden til et elektrisk kjøretøy bestemmes av to nøkkelfaktorer: mengden lade (kWh) som kreves og kraften (kW) levert av EV-ladestasjonen. Ved å dele ladingen som trengs på strømmen som leveres, kan du få et estimat på timene som kreves for å lade elbilen. Selv om det er flere variabler som kan påvirke denne beregningen, er disse to faktorene de viktigste når du skal estimere ladetiden til elbilen din.

Kraften som leveres av EV-ladestasjonen, målt i kilowatt (kW), bestemmer hvor raskt elbilen din kan lades. Høyere effekt fra ladestasjoner kan redusere ladetiden betydelig. Når du velger en ladestasjon, er det viktig å vurdere utgangseffekten og kompatibiliteten med elbilens lademuligheter.

For å estimere ladetiden for ditt elektriske kjøretøy, kan du bruke en enkel formel: del den nødvendige ladningen (kWh) med den leverte effekten (kW) for å beregne de estimerte timene som kreves for å lade elbilen. Denne enkle beregningen kan hjelpe deg med å planlegge ladestoppene og administrere ladeplanen til elbilen din effektivt.

Beregning for ladetid for elbil:

For å beregne ladetiden din, del mengden av ladet som trengs med strømmen fra laderen. Bruk formelen og eksemplet nedenfor for å beregne ladetiden.

Formel:

Lading nødvendig (kWh) / Ladereffekt (kW) = timers ladetid

Eksempel:

En Tesla Model 3 med en batteristørrelse på 80 kWh parkerer på en 7,68 kW nivå 2-ladestasjon med 20 % batteri igjen. De vil gjerne lade elbilen til 80 %.

Finn kostnaden som trengs:

80 % – 20 % = 60 % nødvendig

80kWh x 0,6 = 48kWh nødvendig

Beregn ladetid:

48 (kWh nødvendig) / 7,68 (kW ladehastighet) = ~6,25 timers ladetid

Hvor mye lading trenger min elbil?

For å anslå hvor mye ladning elbilen din trenger, trekk fra elbilens maksimale batterikapasitet (kWh) fra mengden av ladning den har igjen. De fleste, om ikke alle, elbiler vil vise gjenværende batteriprosent eller antall kWh igjen i batteriet. Akkurat som de fleste ikke venter til gassbilene er helt tomme, vil elbilsjåfører alltid ha litt lading igjen i batteriene når de stopper for å fylle drivstoff.

Hvor mye lading trenger min elbil

I følge en rapport om atferd for elbiler lader omtrent 70–80 % av elbilsjåførene hjemme eller på jobb hver dag/natt eller annenhver dag/natt. Den gjennomsnittlige amerikaneren kjører rundt 250 miles per uke eller omtrent 36 miles per dag. Dette tilsvarer rundt 10-13 kWh lading per dag eller 20-26 kWh annenhver dag. Den gjennomsnittlige EV-batteristørrelsen er rundt 40-50 kWh, og gir rundt 150 miles rekkevidde eller 2-4 miles per kWh. Å kjenne batteristørrelsen og effektiviteten til elbilen din vil bidra til å forme laderutinen når du estimerer rekkevidden til elbilen. Tips om hvordan du kan forbedre rekkevidden til elbilen din.

Det er viktig for elbil lader å forstå de forskjellige typene elbilladere og hvordan man kan beregne ladetiden til elbilen. Ved å vurdere faktorer som ladertype, batterikapasitet og effekt, kan du ta informerte beslutninger for å sikre at elbilen din alltid er klar til å kjøre på veien.

Hvor rask er EV-laderen?

Ladehastigheten bestemmes av mengden kilowatt (kW) en ladestasjon kan yte per time (kWh). Det er 3 typer EV-ladestasjoner, alle med varierende nivåer av ladehastighet: Nivå 1, Nivå 2 og Nivå 3 (DC hurtiglader). Som navnene antyder, jo høyere nivå, desto raskere blir ladehastigheten. De fleste ladere vil vise ladehastigheten enten på selve laderen eller i en tilkoblet ladeapp.

Nivå 1: 12A/120V

  • Kilowatt i timen: 1,44 kWh
  • Rekkevidde per time: ~4 mi

Nivå 2: 32A/240V

  • Kilowatt i timen: 7,68 kWh
  • Rekkevidde per time: ~24 mi

Nivå 3 DC hurtiglader: 100A/480V+

  • Kilowatt per time: 50kWh+
  • Rekkevidde per time: 150 mi+

Mesteparten av EV-lading skjer på nivå 2 og nivå 3 ladestasjoner, da nivå 1-ladere generelt er for trege for de fleste sjåfører. Mens nivå 3 er raskere, pleier nivå 2-ladere å være mer praktiske for installasjon og støtte de fleste sjåførers daglige behov.

Andre faktorer

Andre faktorer som lastdeling, temperatur/værforhold, innstillinger for beskyttelse av el-batterier og aksepthastighet for elbiler kan spille en rolle i ladetiden til en elbil. Selv om disse faktorene er unike for bilmodellen og ladestedet, er de viktige for elbilsjåfører å vite og ta i betraktning når de starter en lading eller planlegger ruten for dagen.

EV-laderbelastningsdeling:

Lastdeling av elbillader refererer til praksisen med å koble to eller flere elbilladestasjoner til samme elektriske krets og fordele kraften eller lasten mellom alle de tilkoblede stasjonene. Denne tilnærmingen er spesielt relevant i scenarier der flere elbiler lader samtidig på samme krets. I hovedsak, når flere ladere er installert på en krets, deles strømmen mellom dem basert på antall ladere som er i bruk. For eksempel, hvis en sjåfør er den eneste brukeren av ladestasjonen, mottar de 100 % av tilgjengelig strøm. Men hvis alle ladere på kretsen er i bruk, mottar hver bruker en lik andel av strømmen, typisk 25 % for fire ladere.

En av hovedhensynene for elbilsjåfører og eiendomseiere er å forstå hvordan lastdeling av elbillader påvirker ladetiden for elbiler. Som nevnt kan strømfordelingen mellom flere ladere potensielt øke en individuell sjåførs ladetid når alle stasjoner er i bruk. Dette betyr at ladehastigheten for hvert kjøretøy kan reduseres når lastdeling er i kraft. Elbilsjåfører må ta hensyn til dette når de planlegger ladeøktene, spesielt på ladeplasser med høy trafikk der lastdeling er vanlig.

Selv om lastdeling kan føre til lengre individuelle ladetider, gir det betydelige fordeler for eiendommer og bedrifter som ønsker å administrere sin elektriske belastning og romme et større antall elbilladere. Ved å implementere lastdelingsstrategier kan eiendomseiere optimalisere ladeinfrastrukturen, redusere belastningen på elektriske kretser og effektivt skalere opp antallet ladestasjoner som er tilgjengelige for elbilbrukere. Dette støtter ikke bare overgangen til elektrisk mobilitet, men forbedrer også den generelle ladeopplevelsen for sjåfører.

EV-laderbelastningsdeling

Vær- og temperatureffekter på lading:

Vær- og temperaturforhold kan påvirke ladeprosessen for elektriske kjøretøy betydelig. Ladestasjoner og elbiler kan oppleve langsommere ladehastigheter i ekstreme temperaturer for å bevare helsen til batteriene. Dette er spesielt viktig, siden ytelsen og levetiden til batteriene er avgjørende for den generelle funksjonaliteten til elbilen.

Under svært varme eller kalde forhold er det vanlig at elbilsjåfører søker ly inne i bilene sine mens de venter på at kjøretøyene skal lades på offentlige ladesteder. Å kjøre klimakontrollsystemet under lading kan imidlertid føre til økte ladetider. Dette er en viktig faktor, spesielt for elbileiere som ofte lader kjøretøyene sine under ekstreme værforhold.

For å beregne ladetiden til en elbil under forskjellige vær- og temperaturforhold, er det viktig å tildele litt ekstra ladetid. Dette er spesielt viktig når du håndterer ekstreme temperaturer, siden ladeprosessen kan gå langsommere enn vanlig for å beskytte batteriene. I tillegg kan det å finne ladestasjoner i mer beskyttede miljøer bidra til å dempe virkningen av ekstremvær på ladetider.

Å oppsummere

Reisen gjennom den intrikate verdenen av elektrisk energi har utstyrt deg med verktøyene for å navigere i det skiftende landskapet for elektriske kjøretøy med selvtillit og presisjon. Når du kommer ut av denne utforskningen, har du nå myndighet til å estimere ladetider med ekspertisen til en EV-trollmann, uavhengig av om du er en grundig leder eller en rolig road tripper.

Bevæpnet med denne nyvunne kunnskapen er du klar til å drive deg inn i fremtiden for transport, epoken med elektriske kjøretøy. Så, fest sikkerhetsbeltene og forbered deg på å akselerere forståelsen din utover elektronenes hastighet mens du omfavner det elektrifisere potensialet til denne utviklende teknologien.